donderdag 12 november 2015

Recept: Noedels met een pittig pindasausje

Soms kan een mislukkinkje toch op iets moois uitdraaien. Ik was in eerste instantie helemaal blij toen ik bij de grootgrutter een pindakaas met 100% pinda's tegenkwam. Normaal koop ik die altijd bij de bio-winkel, dus moest ik daar altijd ver voor omlopen. Het gaat hier om pindakaas zonder toegevoegde suiker, zout of andere zooi.

Maar helaas, daar waar mijn bio-pindakaas met goed doorroeren wel een homogene massa wordt, blijft deze pindakaas volkomen olie-achtig. Niet echt op brood te smeren dus, hooguit met een lepel. Maar toen... schoot me een super easzy recept te binnen, uit het boek De Snelle Vegetariër van Jacinta Bokma. Ik had geen zin om het op te zoeken dus gooide ik uit mijn hoofd de ingrediënten bij elkaar. En het bleek gelukkig heel goed te eten! En re-de-lijk te kloppen met het oorspronkelijke recept, zag ik later. Het is nog eens veganistisch ook, dus wat wil je nog meer. Verantwoord, supersnel en makkelijk comfort food, waarvan de ingrediënten zich meestal al braaf in je voorraadkast bevinden.

Dus, daar gaan we weer:
(En zoals gewoonlijk nemen we het met de hoeveelheden niet te nauw)

Men neme voor twee personen

- een paar flinke lepels olie-achtige pindakaas (of normale)
- drie eetlepels ketjap manis
- knoflook (uit een potje is handig)
- scheut citroensap (vooral zo'n geel flesje gebruiken)
- niet te weinig sambal
- drie eetlepels sweet chilli saus
- sesamolie of wokolie
- een rode paprika
- een prei
- een half bakje champignons
- een halve courgette
- noedels voor twee personen (neem vooral de echte uit een Chinese supermarkt of toko!)

Roer alles voor de saus door elkaar. Als de boel een beetje droog wordt kun je wat warm water toevoegen. Sowieso wordt het mengsel wel weer vloeibaarder als het verwarmd wordt. Snijd de groenten en champignons in stukjes en roerbak ze in de olie.
Kook de noedels zoals aangegeven op de verpakking en giet ze af.

Meng de pindasaus met de gebakken groente en roer de boel goed door elkaar.
Roer de pinda-groentes door de noedels en serveer alles in van die Oosterse noedelkommen of in diepe borden.

Optioneel:
  • Strooi er seroendeng of geraspte kokos overheen.
  • Gebruik andere groentes, als je die toevallig hebt liggen. Ik kan me zo voorstellen dat sperzieboontjes of broccoli er ook in kunnen (wel eerst voorkoken).
  • Strooi er wat cashewnoten overheen.
  • Roer er op het laatst taugé doorheen.
  • Voor meer vulling kun je ook tofu blokjes meebakken. 

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten