vrijdag 9 oktober 2015

Restaurant review: de la Soul in Leiden

Soul in Nederland? Het bestaat. Nu is Leiden wel een redelijk swingende stad, door de studenten vooral, maar ook hier overheerst de terreur van de 'all you can eat'- sushi, de grills, de Grieken en de goedkope pizzaketens. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen op de regel, en deze hele fijne uitzondering is een persoonlijke favoriet geworden.

Wat is het?
Het gaat om De La Soul. De naam alleen al. Wat hier wordt geserveerd is dus soulfood, wat zoveel wil zeggen als het voedsel van het Zuiden van de Verenigde Staten. Denk aan gumbo, jambalaya, pulled pork, dat werk. De menukaart bestaat uit allerlei gerechtjes ter grootte van een voorgerecht, en side dishes. Ben je een grote eter, dan neem je twee gerechtjes en een side dish, ben je een minder grote eter dan heb je genoeg aan twee gerechtjes of een gerechtje en een side dish. Maakt niet uit eigenlijk, de kaart is erg afwisselend met genoeg keuze in vis, vegetarisch en vlees. Helemaal leuk zijn de Soul Legends; een proeverij voor twee personen met een stuk of zeven gerechtjes voor € 35,00.

The food
Ik en mijn mee-eter kozen voor deze optie en op verzoek werden zonder morren (bonuspunten!) alleen vis- en vegetarische gerechtjes geserveerd. Nog even tussendoor: het brood met smeersels vooraf was ook al vers en lekker; ik ben van mening dat dit een altijd goede graadmeter is voor de kwaliteit van de rest van het eten. (Bij taai wit Aldi-stokbrood en vettige kruidenboter: snel weer weggaan.)

We kregen onder meer: Mac 'n Cheese, St Jacobsschelpen met limoenpuree, salade met black eyed peas, een stoofpot met polenta en artisjok (volgens mijn mee-eter de lekkerste polenta die hij ooit had gegeten, moest ik nog speciaal vermelden) en zwart gebakken zalm. Ieder gerecht was prima op smaak, origineel en alles smaakte supervers en zag er ook zo uit. Hierdoor, en doordat we de hele dag cursus hadden gehad en dus sufgeluld en uitgehongerd waren, waren de bakjes snel leeg en waren we daarna moe maar verzadigd. Een dessert kon er helaas niet meer bij maar een perfect espressootje nog wel.

Alle keren dat ik hier heb gegeten heb ik ervaren dat het eten gewoon prima is. De kaart verandert geregeld, waardoor er steeds weer iets nieuws uit te proberen is. Bovendien ben ik fan van het multi-gerechtjes systeem waardoor je als Rupsje Nooitgenoeg minder bang hoeft te zijn dat je net niet het lekkerste van de kaart hebt gekozen (een serieus eerstewereldprobleem). Als je echt gezellig wil doen, dan deel je je soulfood gewoon met je hele tafel.

En verder
De bediening bij De La Soul is vriendelijk, vlot en kundig. Ze gaan altijd serieus om met mijn vermoeiende allergievragen (bonuspunten!). Verder is er een uitgebreide drankenkaart. Waar ik verder weinig verstand van heb, dus laat ik het bij deze mededeling.

De inrichting is soulfull en bluesy, de muziek idem dito. Lekkere oude soul, funk en blues.
Er is een groot terras met uitzicht op de Morspoort. In de zomer kun je hier dus makkelijk een avondje doorbrengen.

Qua prijzen: de meeste gerechtjes kosten tussen € 8,50 en € 11,50, de side dishes ongeveer € 3,50, desserts ongeveer € 5,25.

Er zijn aparte menu's voor groepen. En er is ook een lunch- en borrelkaart. Reserveren is aan te raden op donderdag en in het weekend.

De bereikbaarheid is goed, het station is op loopafstand en als je met de auto komt kun je vlakbij parkeren in de Morspoortgarage.


Wat kan ik verder nog zeggen...mocht het nog niet duidelijk zijn: dit is een aanrader!


De la Soul
Morsstraat 60
Leiden
www.delasoul-leiden.nl
071-5125671

Geen opmerkingen:

Een reactie posten